Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Legia wygrywa ranking biznesowy. Przychody klubów Ekstraklasy – powy¿ej 0,5 mld PLN

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
W 2015 roku, pierwszy raz w historii ³±czne przychody klubów Ekstraklasy przekroczy³y 0,5 mld PLN i wynios³y 511,2 mln PLN. To o 13,5% wiêcej ni¿ rok wcze¶niej.

W raporcie „Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu 2016” przygotowanym przez firmê doradcz± EY i spó³kê Ekstraklasa S.A. po raz pierwszy spó³ka ligowa oficjalnie poda³a dane na temat podzia³u wp³ywów z praw mediowych i marketingowych. Najwiêcej w sezonie 2015/2016 otrzyma³a Legia – 14,6 mln PLN. Klub z Warszawy triumfowa³ równie¿ w tradycyjnym rankingu biznesowym. Drugi by³ Lech, a trzecia Lechia.

Legia numerem jeden

Ranking biznesowy klubów Ekstraklasy tradycyjnie jest integraln± czê¶ci± raportu „Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu”. Legia Warszawa zwyciê¿y³a w klasyfikacji finansowej i marketingowo-medialnej rankingu. Niespodziank± okaza³ siê zwyciêzca w kategorii efektywno¶ci sportowej, na któr± sk³adaj± siê osi±gniêcia w lidze, liczba reprezentantów kraju w sk³adzie czy liczba m³odzie¿owców, którzy wyst±pili w Ekstraklasie. Po podsumowaniu punktów, w klasyfikacji efektywno¶ci zwyciê¿y³a Lechia Gdañsk. Warszawska Legia nie wygra³a tej klasyfikacji pomimo najwiêkszej liczby reprezentantów w sk³adzie i mistrzostwa Polski na koncie. S³aby wynik (trzeci od koñca) w klasyfikacji liczby zawodników poni¿ej 21. roku ¿ycia zepchn±³ warszawian w rankingu efektywno¶ci dopiero na czwart± pozycjê.

Lech drugi, a nie siódmy

Co ciekawe drug± pozycjê w rankingu biznesowym klubów Ekstraklasy zaj±³ Lech Poznañ, dla którego sezon 2015/2016 pod wzglêdem sportowym by³ najs³abszym od lat. Lech dziêki grze w europejskich pucharach zwiêkszy³ przychody do prawie 80 mln PLN (z nieco ponad 65 mln w 2014 roku). By³ te¿ drug± si³± marketingow± w lidze. By³ drugi po Legii we wszystkich 4 marketingowych zestawieniach: frekwencji na stadionie, ogl±dalno¶ci meczów w TV, warto¶ci sprzedanych gad¿etów klubowych oraz warto¶ci ekwiwalentu zwi±zanego z obecno¶ci± klubu w TV.

W lidze oszczêdno¶ci ci±g dalszy

W 2014 roku w Ekstraklasie by³o 7 rentownych klubów. W 2015, którego dotyczy ranking finansowy, wynik ten zosta³ powtórzony. Jagiellonia Bia³ystok, ¦l±sk Wroc³aw, Piast Gliwice, Pogoñ Szczecin, Legia Warszawa i Cracovia osi±gnê³y zysk netto. Najwy¿szy – bo a¿ 5,9 mln PLN – wypracowa³ klub z Bia³egostoku. £±czna strata wszystkich 15 klubów, które przekaza³y autorom raportu dane finansowe, wynios³a 26,7 mln PLN. To najmniej w historii raportów Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu.

- Klub pi³karski to specyficzny biznes, poniewa¿ jego g³ównym zadaniem nie jest przede wszystkim osi±ganie pozytywnego wyniku finansowego, lecz jak najlepszy wynik sportowy. Dlatego te¿, ¶wietna sytuacja jest ju¿ wtedy, gdy wynik sportowy jest bardzo dobry, a finansowy na tyle dobry, aby w³a¶ciciele do klubu nie dok³adali – mówi Marcin Opi³owski, dyrektor w firmie doradczej EY odpowiedzialny za bran¿ê sportow±. – W Ekstraklasie widaæ bardzo pozytywny trend. Kluby oszczêdzaj±. Rozumiej± ju¿, ¿e nie mog± siê zad³u¿aæ bez my¶lenia o konsekwencjach, tak, jak mia³o to miejsce jeszcze parê lat temu. Koszty wszystkich klubów by³y w 2015 r. tylko o 11% wy¿sze od przychodów. Jeszcze w roku 2013 ró¿nica wynosi³a 31%. Trzeba chwaliæ kluby za oszczêdno¶ci i cieszyæ siê z rosn±cych wp³ywów – dodaje Marcin Opi³owski.

Dziêki lepszej dyscyplinie bud¿etowej poprawia siê tak¿e p³ynno¶æ finansowa klubów Ekstraklasy. Z obliczeñ ekspertów z firmy doradczej EY wynika, ¿e ¶redni wska¼nik p³ynno¶ci bie¿±cej dla klubu wynosi 0,7. Oznacza to, ¿e gotówka i poziom aktywów obrotowych w 70% pokrywaj± zobowi±zania krótkoterminowe przeciêtnego klubu. Jeszcze w 2013 roku warto¶æ ta wynosi³a 0,6. W roku 2015 w Ekstraklasie by³o 5 klubów, dla których warto¶æ wska¼nika p³ynno¶ci bie¿±cej przekroczy³a 1. To Jagiellonia (1,73), KGHM Zag³êbie (1,58), Podbeskidzie (1,25), Cracovia (1,23) i Legia (1,06). Rok wcze¶niej by³y 4 takie kluby.

Coraz wy¿sze przychody z dnia meczu

Sezon 2015/2016 by³ rekordowy, je¶li chodzi o frekwencjê na stadionach. Jeden mecz ogl±da³o ¶rednio 9,1 tys. widzów. Prze³o¿y³o siê to na wyniki finansowe klubów. Przychody z dnia meczu w 2015 roku wzros³y o 32,5% w porównaniu z 2014 i wynios³y, w skali ca³ej ligi, 73,1 mln PLN. Jednak najwa¿niejszym ¼ród³em finansowania dzia³alno¶ci klubów Ekstraklasy pozostaje sponsoring i reklama. Sponsorzy w minionym sezonie wydali na wspieranie klubów najwy¿szej klasy rozgrywkowej ponad 142 mln PLN. Najwiêcej – ponad 24 mln – otrzyma³o KGHM Zag³êbie Lubin sponsorowane przez miedziowego giganta z Dolnego ¦l±ska. Nieco ponad 19 mln zastrzyku gotówki otrzyma³a Legia Warszawa, a 15 mln Lechia Gdañsk.

Co ciekawe, korzy¶ci osi±gane przez firmy sponsoruj±ce kluby, w przeliczeniu na ekwiwalent reklamowy, s± du¿o wy¿sze od wydatków na sponsoring. Firma Pentagon Research zajmuj±ca siê mierzeniem efektów sponsoringu sportowego na potrzeby raportu Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu przygotowa³a wyliczenie ekwiwalentu telewizyjnego – czyli szacowanej warto¶ci mediowej ekspozycji wszystkich marek sponsoruj±cych kluby. Wynios³a ona ³±cznie 390,1 mln PLN. Najwiêcej korzy¶ci odnie¶li sponsorzy Legii Warszawa – 53 mln PLN, najmniej, Górnika £êczna – 9,5 mln ekwiwalentu.

- Nasza wspó³praca z LOTTO i sponsoring tytularny ligi jest najlepszym dowodem na to, ¿e Ekstraklasa ma wielki potencja³ marketingowy. Podpisali¶my umowê z partnerem tytularnym, która, mamy nadziejê, bêdzie wyznacza³a trendy w sponsoringu sportowym w Polsce – mówi Dariusz Marzec, Prezes Zarz±du Ekstraklasy S.A.

Warto te¿ zwróciæ uwagê na korzy¶ci, które daje miastom i samorz±dom wspieranie klubów. Marka Wschodz±cy Bia³ystok, która s³u¿y promocji miasta z pó³nocno-wschodniej Polski, pojawi³a siê w telewizji ponad 32 tys. razy dziêki temu, ¿e miasto wspiera Jagielloniê. W przypadku Poznania i Szczecina liczba ekspozycji przekroczy³a 18 tys.

Podzia³ ¶rodków z praw mediowych wzorem Bundesligi, Premier League i Eredivisie

Drugim najwa¿niejszym ¼ród³em funduszy w klubach Ekstraklasy po sponsoringu i reklamie s± przychody z tytu³u praw mediowych i marketingowych, którymi dysponuje spó³ka Ekstraklasa S.A. W zwi±zku z publikacj± raportu „Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu” spó³ka ligowa po raz pierwszy poda³a do publicznej wiadomo¶ci informacje o dystrybucji ¶rodków z praw w sezonie 2015/2016. 14,6 mln PLN otrzyma³ mistrz Polski – Legia Warszawa, 11,4 mln Piast Gliwice. Trzecie w tabeli Zag³êbie dosta³o 9,2 mln, a ostatnie Podbeskidzie 5,9.

- Model biznesowy Ekstraklasy S.A. czerpie z do¶wiadczeñ najlepszych lig w Europie. Jest po³±czeniem systemu finansowania, jaki funkcjonuje w Premier League, Bundeslidze i Eredivisie. Pozwala wzmocniæ najsilniejsze dru¿yny, które maj± reprezentowaæ ligê w Europie i motywuje wszystkich do osi±gania coraz lepszych wyników sportowych – mówi Marcin Animucki, Wiceprezes Zarz±du Ekstraklasy S.A.

Legia zarabia na transferach

Raport „Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu” EY i spó³ki Ekstraklasa S.A. jest te¿ jedyn± publikacj± na rynku zawieraj±c± dane o przychodach klubów z tytu³u transferów zawodników. Najwiêcej ze sprzeda¿y graczy w roku 2015 wp³ynê³o na konto Legii Warszawa – ponad 23 mln PLN. Druga w zestawieniu przychodów z transferów Jagiellonia Bia³ystok uzyska³a 11,2 mln, a trzecia Lechia ju¿ tylko 3,1 mln. £±cznie kluby zarobi³y na sprzeda¿y graczy nieco ponad 49 mln PLN.

- Po EURO 2016, warto¶æ Ekstraklasy bardzo wzros³a. Szczególnie z punktu widzenia… skautów. Teraz bêd± jeszcze chêtniej przyje¿d¿aæ ¿eby ogl±daæ zawodników na stadionach w Polsce. I jest z tym zwi±zane pewne ryzyko. Mianowicie, ryzyko drena¿u talentów. Owszem – mamy talenty – ale ko³dra jest bardzo krótka (co zreszt± pokaza³o EURO i problem ze zmiennikami w polskiej reprezentacji). Je¶li zagraniczni skauci wydrenuj± Ekstraklasê z ostatnich pere³ek, mo¿emy mieæ problem z rozwojem poziomu sportowego – zauwa¿a Jan Krzysztof Bielecki, Przewodnicz±cy Rady Partnerów EY.

O raporcie Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu 2016

Firma doradcza EY i Ekstraklasa S.A. ju¿ po raz ósmy opublikowa³y raport „Ekstraklasa Pi³karskiego Biznesu”. Zawiera on miêdzy innymi ranking biznesowy 16 klubów Ekstraklasy za sezon 2015/2016. Kibice pi³ki no¿nej znajd± w nim wszelkie informacje o klubowych osi±gniêciach sportowych, marketingowych i medialnych w sezonie 2015/2016. Do tego doradcy EY opisali sytuacjê finansow± ka¿dego z klubów (za wyj±tkiem Termaliki, która nie udostêpni³a danych) w roku 2015.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 27 kwietnia 2024
Imieniny
Sergiusza, Teofila, Zyty

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl