Je¶li ukradziono nam portfel z kartami p³atniczym, to mo¿emy byæ pewni, ¿e z³odziej przejrzy jego zawarto¶æ w poszukiwaniu PINu. Zwykle z naszego konta mo¿e bowiem wyci±gn±æ znacznie wiêksz± kwotê ni¿ gotówka jak± mieli¶my przy sobie. Nie bêdzie jednak wprowadza³ przypadkowych cyfr. Karta zwykle jest automatycznie blokowana po trzykrotnym wprowadzeniu b³êdnego PINu. Kombinacji cyfr bêdzie wiêc szuka³ w portfelu lub w naszym telefonie komórkowym, je¶li ten równie¿ uda³o mu siê zdobyæ.
Oczywi¶cie nie wszyscy posiadacze kart zapisuj± swój PIN. Zwykle nie robi± tego klienci banków, które pozwalaj± samodzielnie wybraæ t± kombinacjê cyfr. Jednak to rodzi inny problem. W takiej sytuacji czêsto wybieramy taki PIN, który ³atwo nam bêdzie zapamiêtaæ, czyli 1234, 1111 lub cyfry z naszej daty urodzenia. Tymczasem je¶li z³odziej nie znajdzie w naszym portfelu ¿adnych cyfr, które mog± byæ PINem, to zapewne spróbuje tych w³a¶nie kombinacji. Datê urodzenia mo¿e przecie¿ sprawdziæ w dowodzie osobistym, który nosimy w tym samym miejscu gdzie karty.
Przestêpcy nie musz± jednak liczyæ na to, ¿e mamy zapisany PIN. Przed dokonaniem kradzie¿y mog± go poznaæ po prostu staj±c za nami w sklepowej kolejce. Zwykle zakrywanie drug± rêk± wprowadzanych cyfr wydaje nam siê zbyt k³opotliwe. Wina nie zawsze le¿y tylko po naszej stornie. Niejednokrotnie kabel od terminala jest tak krótki, ¿e dyskretne wprowadzenie PINu jest prawie niemo¿liwe.
Je¶li padniemy ofiar± kradzie¿y nale¿y mo¿liwe szybko zg³osiæ to w banku, aby karta zosta³a zastrze¿ona. Za wszystkie operacje wykonane kart± po zastrze¿eniu odpowiada bowiem bank. Nie musimy koniecznie odwiedzaæ oddzia³u. Do zastrze¿enia karty wystarczy telefon na infoliniê. Nawet je¶li nie pamiêtamy swoich hase³ do logowania siê w telefonicznym systemie obs³ugi klienta, to pracownik i tak przyjmie takie zg³oszenie.
Je¶li jednak nie zd±¿ymy dokonaæ zastrze¿enia i z³odziej pos³u¿y³ siê nasz± kart±, to nale¿y z³o¿yæ w banku reklamacjê. Wtedy mamy szansê odzyskaæ cze¶æ lub nawet ca³o¶æ utraconych pieniêdzy. Zgodnie z prawem w wyniku nieuprawnionych transakcji klient mo¿e straciæ nie wiêcej ni¿ równowarto¶æ 150 euro. Nadwy¿kê bank musi zwróciæ klientowi. W praktyce banki czêsto oddaj± klientowi ca³± kwotê, aby utrzymaæ z nim dobre relacje. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy oka¿e siê, ¿e dokonanie tych operacji by³o mo¿liwe, gdy¿ klient nie chroni³ swojego PINu lub np. lekkomy¶lnie zapisa³ go na karcie. Wtedy nie odzyskamy ani grosza.