Po przekazaniu drog± internetow± deklaracji, e-podatnik otrzyma numer referencyjny. Jest on niezbêdny do pobrania UPO czyli urzêdowego po¶wiadczenia odbioru. Jest to jedyny wa¿ny dla fiskusa dowód na otrzymanie naszego elektronicznego zeznania. Potwierdzenie takie zostanie wys³ane po przeanalizowaniu przez system poprawno¶ci dostarczonych dokumentów PIT. Je¿eli deklaracja zawiera prawid³owe dane identyfikacyjne i informacyjne to powinien zostaæ wy¶wietlony komunikat „System 200”. W tym momencie podatnik mo¿e zapisaæ plik na dysku twardym komputera i uznaæ coroczny obowi±zek rozliczenia siê z fiskusem za zamkniêty.
Ale uwaga, taki dokument nale¿y przechowywaæ, podobnie jak w przypadku papierowych zeznañ, przez 5 lat od koñca roku kalendarzowego, w którym up³yn±³ termin p³atno¶ci podatku. Oznacza to, ¿e folder zawieraj±cy tegoroczne deklaracje mo¿na usun±æ wraz z wybiciem pierwszych minut 2017 r. Okres 5 lat, chocia¿ wydaje siê niezbyt odleg³y, to jednak w przypadku przechowywania informacji w postaci elektronicznej wzbudza wiele obaw. Nawet najbardziej sumiennie dbaj±cy o stan swojego laptopa e-podatnik mo¿e bowiem do¶wiadczyæ ataku z³o¶liwego oprogramowania czy awarii komputera, skutkuj±cych nieodwracaln± utrat± danych. W zwi±zku z tym, zaleca siê sporz±dzanie kopii najwa¿niejszych dokumentów przechowywanych na dyskach komputerów.
Przeno¶ne archiwa PIT
Najprostsz± metod± tworzenia zapasowych duplikatów danych jest ich zapisywanie na dyskach optycznych, czyli p³ytach CD, DVD. Zdecydowan± zalet± tych no¶ników informacji jest niski koszt oraz nieskomplikowany proces utrwalania na nich dokumentów. Stosunkowo ³atwa wydaje siê równie¿ archiwizacja i segregowanie p³yt. – Je¿eli zdecydujemy siê zapisywaæ pliki z rozliczeniami podatkowymi na p³ytach kompaktowych nale¿y rozwa¿yæ kupno nieco dro¿szych i nowocze¶niejszych modeli, jak no¶niki blu-ray. Zwyk³e p³yty CD ulegaj± zniszczeniu w skutek dzia³ania promieni s³onecznych, zbyt wysokich lub niskich temperatur, nadmiernej wilgotno¶ci. Mo¿e doj¶æ do ich rozwarstwienia czy odbarwienia, w wyniku czego nie bêdzie mo¿na odczytaæ danych, które zosta³y na nich wypalone – uprzedza Adam ¦niedziewski, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzeda¿y firmy TotalSafe, oferuj±cej program do archiwizacji danych BitBank. Ze wzglêdu na nisk± trwa³o¶æ oraz brak odpowiednich zabezpieczeñ no¶ników optycznych, do zapisywania istotnych i poufnych informacji coraz czê¶ciej wybierane s± pamiêci flash. Niewielkich rozmiarów pendrive’y s± wygodne w u¿ytkowaniu, a do utrwalania na nich danych nie jest wymagane dodatkowe oprogramowanie. Ceny przeno¶nych pamiêci flash kszta³tuj± siê w granicach od 20 do nawet 700 z³. Jednak do przechowywania najwa¿niejszych dokumentów zdecydowanie wystarczaj± te o pojemno¶ci 1 GB, a wiêc kosztuj±ce ok. 20-30 z³. Wydatek ten wro¶nie dwu- , a nawet trzykrotnie je¿eli e-podatnik zdecyduje siê na zakup szyfrowanego pendrive’a. Chocia¿ jest to znacznie dro¿sze rozwi±zanie to zapewnia wy¿szy poziom bezpieczeñstwa prywatnych danych.
Niestety mimo zabezpieczeñ i zwiêkszaniu odporno¶ci na uszkodzenia fizyczne (stosowanie trwa³ych materia³ów wodoodpornych) pendrivy ulegaj± szybkiemu zu¿ywaniu przy ich intensywnej eksploatacji.
E-pity na e-archiwach
Innym sposobem na zabezpieczenie kopii e-deklaracji jest ich przechowywanie na zewnêtrznych serwerach. W tym celu dokumenty elektroniczne najczê¶ciej wysy³a siê na konto poczty e-mail. Darmowe skrzynki o coraz wiêkszych pojemno¶ciach zachêcaj± do stosowania tego rozwi±zania. Kolejnym argumentem jest ³atwy, chocia¿ strze¿ony has³em dostêp do niej, z ka¿dego komputera pod³±czonego do sieci. Problem mo¿e pojawiæ siê przy próbie wyszukania po¿±danego pliku na koncie. Zazwyczaj s³u¿± one do bie¿±cej korespondencji, wiêc znalezienie dokumentu z e-deklaracj±, w¶ród setek innych maili staje siê znacznie utrudnione.
Z dobrodziejstw zewnêtrznych, specjalnie chronionych serwerów mo¿na korzystaæ równie¿ za pomoc± specjalnych programów udostêpnianych przez coraz wiêcej firm. £±cz± one zalety wymienionych wcze¶niej rozwi±zañ, zapewniaj±c przy tym znacznie wy¿szy poziom bezpieczeñstwa i wygodê u¿ytkowania. Aplikacje s³u¿± do automatycznego backupu danych online z wybranych przez posiadacza konta obszarów na dyskach twardych komputera. Zasada dzia³ania tych programów oraz ich obs³uga jest prosta i intuicyjna, dziêki czemu mo¿e z nich korzystaæ ka¿dy e-podatnik. Nie przeszkadzaj± przy tym w bie¿±cej pracy, same dokonuj±c zmian w zapisywanych na serwerach plikach. Przywracane z nich dane maj± taki sam uk³ad folderów, jak w komputerze. - Przy archiwizowaniu dokumentów zawieraj±cych rozliczenia podatkowe najwa¿niejszym kryterium powinno byæ ich bezpieczeñstwo. W przypadku backupu danych online zapewnione jest ono dziêki takim rozwi±zaniom, jak: protokó³ SSL stosowany przez banki do dokonywania elektronicznych transakcji finansowych oraz szyfrowaniu ASE, czyli kluczowi znanemu tylko posiadaczowi konta. Niew±tpliw± zalet± tej metody tworzenia kopii zapasowych e-pitów jest dostêp do nich w ka¿dym momencie, z ka¿dego miejsca na ¶wiecie. Aby skorzystaæ z backupu danych online potrzebny jest jedynie komputer po³±czony z Internetem. Ponadto do archiwizacji najistotniejszych dokumentów wystarczaj±ce okazuj± siê konta o niskich pojemno¶ciach, do których dostêp jest bardzo czêsto darmowy. W wypadku programu BitBank ka¿dy u¿ytkownik ma dostêp do 1 GB wolnej przestrzeni wirtualnej bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów - t³umaczy Adam ¦niedziewski.
Nie tylko PIT
Przechowywanie dokumentacji podatkowej przez ustawowy okres 5 lat dotyczy jednak nie tylko samych deklaracji, ale równie¿ wszelkich materia³ów potwierdzaj±cych wyliczenia, zawarte w PIT-ach. - W razie kontroli skarbowej zostaniemy poproszeni o przedstawienie dowodów ¶wiadcz±cych o zasadno¶ci stosowanych ulg. W przypadku stosowania ulgi odsetkowej nale¿y wiêc przechowywaæ za¶wiadczenia wystawione przez bank, zawieraj±ce termin i kwotê zap³aconych w danym roku odsetek - ostrzega Sebastian Jankowiak z Kancelarii Doradztwa Podatkowego w Poznaniu - Podatnicy korzystaj±cy z ulgi rehabilitacyjnej zobowi±zani s± natomiast do udowodnienia faktu korzystania z samochodu dla potrzeb zwi±zanych z przewozem na niezbêdne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne. Dokumentacjê potwierdzaj±c± wyliczenia zawarte w deklaracjach rocznych mo¿emy przechowywaæ, podobnie jak e-pity, w wersji zdigitalizowanej. Ten przepis dotyczy m.in. faktur wystawianych przez dostawcê Internetu. Nale¿y przy tym pamiêtaæ, ¿e taka forma archiwizowania obowi±zuje jedynie dokumenty wystawione w postaci elektronicznej.
W razie zagubienia, zniszczenia, b±d¼ po prostu nieposiadania odpowiednich dokumentów na uzasadnienie podatkowych kalkulacji mo¿na próbowaæ udowodniæ je w inny sposób, np. poprzez uzyskanie duplikatów lub przes³uchanie ¶wiadków. Je¿eli dowody przedstawione w zastêpstwie oryginalnych dokumentów na podstawie, których zosta³o sporz±dzone zeznanie roczne, nie przekonaj± urzêdnika skarbowego podatnik mo¿e ponie¶æ niemi³e konsekwencje. W przypadku nieposiadania UPO bardzo prawdopodobne, i¿ nie bêdziemy w stanie udowodniæ fiskusowi, ¿e rzeczywi¶cie z³o¿yli¶my nasz± roczn± deklaracjê. Archiwizacja mo¿e wiêc zaoszczêdziæ nam wielu zmartwieñ – kilka minut przeznaczonych na backup pozwoli spaæ spokojnie przez najbli¿szych piêæ lat.