Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Wroc³aw
7 nieoczywistych efektów epidemii

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Mniej rozwodów, ogromny wzrost zainteresowania adopcjami zwierz±t czy wybuch popytu na nieruchomo¶ci rekreacyjne – to tylko kilka ze zmian, które zasz³y w zwi±zku z epidemi± w Polsce.
7 nieoczywistych efektów epidemii

7 nieoczywistych efektów epidemii
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.7 nieoczywistych efektów epidemii
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.

Codzienna porcja danych na temat rozwoju epidemii czy ograniczenia na³o¿one na gospodarkê – o tych tematach w kontek¶cie epidemii mówi siê powszechnie. Wirus zmieni³ jednak w naszym ¿yciu te¿ rzeczy, które umykaj± g³ównym nag³ówkom gazet i portali informacyjnych. Oto lista 7 z nich. Aby by³o jasne - pominêli¶my ewidentnie negatywne skutki zarazy.

1. Zapragnêli¶my mieæ pupila

I tak na przyk³ad sporym zaskoczeniem jest du¿e zainteresowanie zwierzêtami domowymi. Wszystko wskazuje na to, ¿e w tych niecodziennych czasach po prostu zapragnêli¶my mieæ pupila. I nie by³ to jedynie trend zwi±zany z ograniczeniem w przemieszczaniu siê, w ramach którego posiadanie psa stanowi³o ¿elazny glejt. Sytuacja utrzymuje siê ju¿ bowiem od kilku miesiêcy. Efekt jest taki, ¿e w grudniu 2020 r. ceny zwierz±t domowych by³y w Polsce o ponad 29% wy¿sze ni¿ rok wcze¶niej – wynika ze szczegó³owych danych Eurostatu na temat zmian cen.

Motywacje mog³y byæ oczywi¶cie ró¿ne, choæ w tym wypadku racjonalna wydaje siê potrzeba blisko¶ci. Dla osób bardziej utylitarnych nie bez znaczenia jest te¿ fakt, ¿e czê¶ciej dzi¶ pracujemy z domu, a to np. wybitnie u³atwia wstêpny trening m³odego psa.

2. Wiêcej ¶pimy

Skoro ju¿ o pracy z domu wspominamy, to nie mo¿na nie powiedzieæ o jeszcze jednym aspekcie naszego codziennego ¿ycia, który epidemia zmieni³a. Chodzi o sen. Po prostu, skoro nie musimy marnowaæ czasu na codzienne dojazdy do biura, to i mamy wiêcej czasu na inne rzeczy w ci±gu dnia. Przynajmniej czê¶æ z nas odzyskany czas postanowi³a zainwestowaæ w sen.

Firma Firstbeat oszacowa³a, ¿e epidemia wyd³u¿y³a przeciêtny sen o 14 minut (link). W tym przypadku wiêkszo¶æ badanych pochodzi³a z Finlandii, ale zaskakuj±co zbie¿ne dane poda³a firma Polar. Wed³ug niej tak¿e Amerykanie i Niemcy wyd³u¿yli swój sen ¶rednio o 14 minut (link).

3. Æwiczymy w domu

Niestety w tym samym badaniu Firstbeat sugeruje, ¿e mniej siê ruszamy. Mniej wychodzimy z domu, a wiêc te¿ wzros³o grono osób wykonuj±cych mniej ni¿ tysi±c kroków dziennie. To ma oczywi¶cie szereg negatywnych konsekwencji. Ale nawet w ich g±szczu mo¿emy znale¼æ choæ jedn± pozytywn± zmianê – czê¶ciej dbamy o kondycjê w domu. W Polsce zainteresowanie tym tematem szczególnie mocno wzrasta³o przy okazji zamykania si³owni czy basenów. Doskonale obrazuj± to dane Google. W ca³ym 2020 roku frazê „æwiczenie w domu” wyszukiwali¶my ponad dwa razy czê¶ciej ni¿ w 2019 roku.

Ma³o tego, w marcu i kwietniu szukali¶my sposobu na dbanie o kondycjê we w³asnych czterech ¶cianach tak powszechnie, jak jeszcze nigdy wcze¶niej. Wyra¼ny by³ te¿ wzrost zainteresowania tym tematem w pa¼dzierniku, gdy si³ownie i baseny znowu zosta³y zamkniête. Jesieni± szukali¶my jednak podpowiedzi na temat dbania o kondycjê w domu znacznie rzadziej ni¿ na wiosnê.

4. Remontujemy mieszkania

Jesieni± i wiosn± mieli¶my te¿ wyra¼ny ruch w obszarze remontów. Siedz±c w domu po prostu postanowili¶my zadbaæ o nasze otoczenie. Pewnie te¿ dlatego markety budowlane prze¿ywa³y ponadprzeciêtne oblê¿enie, a szczególnym powodzeniem cieszy³y siê artyku³y wykorzystywane do wykoñczenia wnêtrz. W odpowiedzi na pytania portalu mieszkanie.pl potwierdzali to na przyk³ad przedstawiciele takich firm jak Leroy Melrin czy PSB. Co wiêcej, Grupa PSB chwali³a siê nawet, ¿e od stycznia do wrze¶nia zanotowa³a wzrost sprzeda¿y w kategorii ogród i hobby a¿ o 1/4. Niemal o 1/5 wzros³a te¿ sprzeda¿ wyposa¿enia, AGD, farb i lakierów. Kilkana¶cie procent wiêcej pieniêdzy wydali¶my w kasach tej firmy na narzêdzia, dekoracje czy akcesoria elektryczne i o¶wietleniowe.

To, ¿e siedz±c w domach postanowili¶my podnie¶æ ich standard potwierdzaj± te¿ dane GUS na temat sprzeda¿y detalicznej. Od stycznia do listopada meble, RTV i AGD by³y jedyn± kategori± wyodrêbnion± w urzêdowym badaniu, która zaliczy³a wzrost wzglêdem sytuacji sprzed roku i to o 5% (w cenach sta³ych).

5. Mniej rozwodów

Pozytywnym zaskoczeniem jest te¿ to co dzieje siê ze statystykami dotycz±cymi zainteresowania tematem rozwodów. Te wbrew obiegowej opinii wcale przy okazji izolacji nie wystrzeli³y w kosmos. Wrêcz odwrotnie – w okresie epidemii znacznie rzadziej szukali¶my informacji o tym jak formalnie siê rozstaæ. Spadek rzêdu 19% wzglêdem sytuacji z 2019 roku mo¿e nie jest spektakularny, ale gdyby mia³ siê on wprost prze³o¿yæ na mniej rozstañ, to rok epidemii móg³by uratowaæ a¿ 12-13 tysiêcy ma³¿eñstw w Polsce.

Oczywi¶cie pesymista móg³by powiedzieæ, ¿e dzia³o siê tak ze wzglêdu na utrudnienia w sk³adaniu pozwów (np. zamkniêcie s±dów). W efekcie czas dopiero poka¿e jak epidemia wp³ynie na twarde dane na temat rozwodów w Polsce. Póki na nie czekamy, to jako ciekawostkê mo¿emy jedynie wspomnieæ o wycinkowych danych przytoczonych przez lokaln± rozg³o¶niê - Radio 5 Suwa³ki. Wynika z nich, ¿e do tamtejszego s±du w 2020 roku wp³ynê³o 686 wniosków o rozwód, podczas gdy rok wcze¶niej by³o ich ponad 800.

6. Rzucili¶my siê na dzia³ki

Okresowym mo¿e siê te¿ okazaæ inny trend, który zaw³adn±³ Polakami w 2020 roku. Chodzi o gwa³towny wzrost zainteresowania posiadaniem w³asnego azylu poza miejscem zamieszkania. W efekcie oblê¿one by³y firmy wynajmuj±ce przyczepy kempingowe czy kampery. Tysi±ce z nas szuka³o wolnych dzia³ek w kompleksach Rodzinnych Ogródków Dzia³kowych. Na pniu sprzedawa³y siê dzia³ki rekreacyjne, ale te¿ znacznie wiêcej osób szuka³o zwyk³ych dzia³ek rolnych czy le¶nych.

Dane zebrane przez HRE Investments sugeruj±, ¿e w ka¿dej z tych kategorii zainteresowanie w czasie epidemii by³o w 2020 roku o co najmniej kilkadziesi±t procent wy¿sze ni¿ w analogicznym okresie rok wcze¶niej.

Ten wzrost popytu spowodowa³, ¿e dzia³ki zalegaj±ce w ofertach od lat znalaz³y w koñcu swoich amatorów, a i same ceny nieruchomo¶ci daj±cych wytchnienie ros³y. Przy tym wraz ze spodziewanym wychodzeniem z epidemicznych ograniczeñ trzeba siê spodziewaæ, ¿e popyt na dzia³ki zacznie siê normalizowaæ.

7. Jak trwoga, to do Boga

Znanym od wieków mechanizmem jest te¿ to, ¿e wielu z nas w niepewnych czasach zwraca siê ku wierze. Nie inaczej by³o i przy okazji epidemii. W efekcie na portalu You Tube zaraza wygenerowa³a wzrost popularno¶ci kana³ów o tematyce katolickiej. Przyk³adem mo¿e byæ ten prowadzony przez najpopularniejszego dominikanina w kraju – o. Adama Szustaka. W ci±gu 10 miesiêcy – licz±c od pocz±tku epidemii - liczba subskrybentów jego kana³u (Langusta na palmie) wzros³a o oko³o 20%, czyli 130 tysiêcy osób.


Bartosz Turek, g³ówny analityk HRE Investments



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
¦roda 24 kwietnia 2024
Imieniny
Bony, Horacji, Jerzego

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl